از لحظه ای که آدم و حوا از بهشت رانده شدند دارای اندیشه شدند و اندیشه ذاتاً همان مدرن شدن وجود بشر است و تلاش برای " مد " نمودن و فرم بخشیدن به امیال و آرمانهای وجودی خود در بهشت از دست رفته. تلاش برای بازسازی بهشت. بازسازی، نوگرائی، تجدید و تجدد، معنای ذاتی دیگری از شناخت مدرن و مدرنیته می باشد که بدین لحاظ مفهوم اسطوره ای و مذهبی اش ملموس تر می گردد. و این همان به یاد آوردن بهشت و احساسات و ایده های بهشتی است که منشأ ذاتی مدرنیته می باشد بعنوان شناخت. مدرن یعنی جدید و مدرن سازی یعنی تجدید و احیا نمودن و تجدد. نجدید چه چیزی؟ تجدید یک چیز قدیم. آن قدیم همان بهشت از دست رفته است که بتدریج به یاد می آید. این یاد منشأ ذاتی شناخت مدرن است. و بهمین دلیل تمدن مدرن به مثابه بهشت نوسازی شده است : بهشت نقد! بهشتی که نه به دست خدا بلکه بدست فرزندان آدم و حوا پدید آمده است ولی به جهنم می ماند! بهشت مدرن.
استاد علی اکبر خانجانی
کتاب شناخت شناسی ص ۱۰۵
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
بهشت مدرن
از لحظه ای که آدم و حوا از بهشت رانده شدند دارای اندیشه شدند و اندیشه ذاتاً همان مدرن شدن وجود بشر است و تلاش برای " مد " نمودن و فرم بخشیدن به امیال و آرمانهای وجودی خود در بهشت از دست رفته. تلاش برای بازسازی بهشت. بازسازی، نوگرائی، تجدید و تجدد، معنای ذاتی دیگری از شناخت مدرن و مدرنیته می باشد که بدین لحاظ مفهوم اسطوره ای و مذهبی اش ملموس تر می گردد. و این همان به یاد آوردن بهشت و احساسات و ایده های بهشتی است که منشأ ذاتی مدرنیته می باشد بعنوان شناخت. مدرن یعنی جدید و مدرن سازی یعنی تجدید و احیا نمودن و تجدد. نجدید چه چیزی؟ تجدید یک چیز قدیم. آن قدیم همان بهشت از دست رفته است که بتدریج به یاد می آید. این یاد منشأ ذاتی شناخت مدرن است. و بهمین دلیل تمدن مدرن به مثابه بهشت نوسازی شده است : بهشت نقد! بهشتی که نه به دست خدا بلکه بدست فرزندان آدم و حوا پدید آمده است ولی به جهنم می ماند! بهشت مدرن.
استاد علی اکبر خانجانی
کتاب شناخت شناسی ص ۱۰۵